Tato smyslová Montessori pomůcka se skládá z deseti hnědých hranolů z tvrdého dřeva.
Hranoly se liší svou šířkou a výškou, zatímco délka zůstává konstantní (nejmenší 1x1x20 cm, největší 10x10x20 cm). Tyto hranoly rozvíjejí vizuální a svalové vnímání dimenze. Pomocí této smyslové pomůcky bude dítě schopno později porozumět různým matematickým pojmům.
Kontrola chyby: Vizuálně
Přímý cíl:
Zdokonalení cílených pohybů
Rozlišení tloušťky
Nepřímý cíl:
Rozvoj matematické mysli
Trénink úchopu
Kontrola pohybu
Koordinace oka a ruky
Posloupnost
Řád
Soustředění
Věk: od 3 let.
Poznámka: V souvislosti s touto pomůckou nabízíme názvosloví “tlustý” a “tenký” včetně jejich komparativů a superlativů.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Přínosy pomůcky:
zdokonalení hrubé motoriky
koordinace pohybů (spolupráce ruka-oko)
rozlišování velikosti a hmotnosti
rozšíření slovní zásoby (hrana, hranol, strana,… hledání stejných tvarů v okolí)
osvojení pojmů „úzký“ X „široký“ ev. „silný“ X „tenký“
porovnání a stupňování „úzký, užší, nejužší“ / „široký, širší, nejširší“
příprava na matematiku a geometrii (desítková soustava)
Práce s pomůckou:
Na připravený kobereček rozložte neuspořádaně jednotlivé hranoly. Vezměte nejširší hranol, potěžkejte jej, pohlaďte jeho plochy a položte na levou stranu koberečku (je možné pracovat i s dvěma koberečky). Prohlédněte si zbývající hranoly a vyberte nejbližší užší hranol a položte jej vedle prvního. Stejně postupujte i s ostatními, až vzniknou schody.
Pracujte pomalu a se zaujetím. Rukou nyní pohlaďte schody shora dolů (harmonie pohybu). Správnost pořadí můžete rovněž ověřit přikládáním nejužšího hranolu. Užší hranol je po přiložení stejný jako sousedící širší hranol. Schody poté rozeberte a pobídněte dítě, aby si stavbu vyzkoušelo také. V této fázi není třeba žádný slovní doprovod, který by dítě spíše rozptyloval.
Až při opakování pojmenovávejte jednotlivé předměty a kroky (= rozvoj slovní zásoby), následuje seznámení s vlastnostmi hranolů (úzký x široký), poté ověření, že dítě tento krok zvládlo („podej mi nejširší schod“, „polož vedle něj užší schod“, „vezmi do pravé ruky nejužší schod“, apod.) a posledním krokem je dotazování („který schod je nejužší“, „jaký je tento schod“, atd.)
Obměny práce s pomůckou:
Dítě staví hranoly na sebe a vedle sebe libovolně dle svého uvážení a zkoumá jejich vlastnosti. Může vyzkoušet, jak se stavba změní, když vynechá každý druhý schod, apod.
Dítě staví schody na připravené kartičky s půdorysy hranolů (1x20cm, 2x20cm, … 10x20cm) – snadno vyrobíte obkreslením půdorysů na hnědý papír, které následně vystřihnete, nalepíte na kartičky a ev. zalaminujete. Kartičky lze doplnit čísly od 1 do 10. Později může dítě přiřazovat hranoly přímo k číslům, příp. stavět hranoly podle číselných řad (např. 10,8,6,4,2 nebo 1,3,5,7,9).
Dítě staví schody podle vzorů na kartičkách.
Dítě kombinuje schody s jinými pomůckami (Růžová věž, Červené tyče), opět buď libovolně nebo podle kartiček.
46 bodů do věrnostního systému