Dřevěná geometrická komoda se 6 zásuvkami, které obsahují 35 rovinných tvarů: „tvar“ a jemu odpovídající „rámeček“.
UPOZORNĚNÍ: Šuplíky neobsahují úchyty jako na samostatných fotografiích, ale výřezy jako na hlavní fotografii!
Každý tvar má ve svém těžišti úchyt pro lepší manipulaci. Prezentační podnos je se třemi základními tvary - trojúhelník, kruh a čtverec. Pomůcka seznamuje dítě s geometrickými tvary, dopomáhá mu k nácviku vizuálního vnímání a rozlišování různých tvarů a rozvíjí jazyk.
Práci s geometrickou komodu předchází válečky s úchyty, růžová věž, hnědé schody, červené tyče a úvodní geometrický podnos.
Jednotlivé zásuvky obsahují:
zásuvka obsahuje šest kruhů s průměrem od 10 do 5 cm.
zásuvka obsahuje šest čtyřúhelníků. První je čtverec. U následujících tvarů se zkracují obě vodorovné strany postupně z 10 cm na 5 cm, zatímco obě svislé strany zůstávají stejné.
zásuvka obsahuje šest různých trojúhelníků: rovnostranný trojúhelník, rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník, pravoúhlý trojúhelník, rovnoramenný ostroúhlý trojúhelník, rovnoramenný tupoúhlý trojúhelník a tupoúhlý trojúhelník.
zásuvka obsahuje šest různých rovnostranných mnohoúhelníků: pětiúhelník, šestiúhelník, sedmiúhelník, osmiúhelník, devítiúhelník a desetiúhelník.
zásuvka obsahuje šest tvarů: kosočtverec, rovnoběžník, rovnoramenný lichoběžník, pravoúhlý lichoběžník, deltoid, konkávní čtyřúhelník.
zásuvka obsahuje pět tvarů: elipsu, křížovou kytku, ovál, sférický trojúhelník, nerovnoramenný ostroúhlý trojúhelník.
Kontrola chyby: Mechanická kontrola - tvar sedí nebo nesedí v rámečku
Přímý cíl:
Rozlišování tvarů a forem poskytuje dítěti klíč k orientaci ve světě tvarů
Zlepšení vizuální paměti tvarů
Nepřímý cíl:
Příprava na matematiku a geometrii
Příprava ruky na psaní
Doporučený věk: od 3,5 let
Poznámka: Jakmile dítě pracovalo se všemi tvary, přidáme názvosloví pomocí třístupňové lekce. Jako další stupeň propojíme práci s geometrickou komodou a Kartami ke geometrické komodě.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Postup I - Zásuvka 1 až 2:
Necháme dítě vybrat podnos 1 nebo 2 a donést na kobereček. Podnos položíme do horního levého rohu koberečku a vybereme první tvar z leva nedominantní rukou a obkroužíme tvar dvěma prsty dominantní ruky tak, jak píšeme písmeno „a“, pak ho položíme na kobereček. (Ohmatání geometrických tvarů provádíme prsty, které se používají při psaní.) Vybereme z rámu druhý tvar, zase ho obkroužíme a položíme na kobereček. Následně vybídneme dítě, aby pokračovalo. Pokud dítě tvary pouze vyndává a pokládá na koberec, nenutíme ho obkružovat. Tvary jsou na koberečku neuspořádaně, přikročíme tedy od řazení od nejmenšího po největší. Předvedeme dítěti, jak lze tvary porovnávat přikládáním na sebe, nebo k sobě. Začneme řadit tvary z leva doprava od největšího. Po seřazení prvních dvou přenecháme práci dítěti. Když jsou tvary srovnány, začneme je vracet zpět do rámu zase z leva doprava. Pomůcku uklidíme na místo.
Postup II - Zásuvka 3 až 6:
Necháme dítě vybrat podnos, se kterým chce pracovat a donést ho na kobereček. Podnos položí do jeho horního levého rohu. Dítě vyjme první tvar z leva nedominantní rukou a obkrouží tvar dvěma prsty dominantní ruky. Pak tvar položí na kobereček. Stejným způsobem pracuje se všemi zbylými tvary. Tvary jsou na koberečku neuspořádaně. Následně dítě porovnává tvary přikládáním na sebe a řadí je zleva doprava tak, jak to cítí. Vytvoří si vlastní řád tak, jak potřebuje. Po dokončení řady, začne tvary vracet zpět do rámů na podnose. Jakým způsobem, ponecháme na dítěti. Necháme je experimentovat. Pak podnos uloží zpět do geometrické komody. Pokud se dítě ptá, tvary pojmenujeme. Nikoli ale při úplně první ukázce, aby si dítě prožilo odlišnosti tvarů všemi smysly nerušeně.
Poznámka:
Nikdy nenoste celou komodu. K práci se vždy používají jednotlivé zásuvky.
Ukažte dítěti, jak se vysune a nosí rám – oběma rukama.
Na úplném začátku používání se doporučuje z komody vyndat podnosy 4 – 6 a dát je dítěti k dispozici až ve chvílí, kdy dostatečně pracuje s podnosy 1 – 3. Zachovává se tím princip od jednoduchého ke složitému.
Označujte tvary vždy správným jménem!
Další aktivity:
Hry na dálku, u kterých se říkají jména tvarů: „Vezmi šestiúhelník a dones ho na parapet okna.“
Použití naučených pojmů na předmětech v prostředí.
Práce s doplňkovými kartami – překrývání, tréning přesnosti a koordinace rukou.
Zde se můžete podívat na jedno z videí, kde se předvádí práce s geometrickou komodou:
80 bodů do věrnostního systému